Mag je inhalen bij 2 onderbroken (dus dubbele) strepen midden op de weg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
6.3K

Antwoorden (2)

al het lossen streepjes zijn ja
en als het een streep is met heele kleine kiertjes zeg maar
dan NIET
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Regels bij strepen als het gaat om inhalen:
Een enkele of dubbele doorgetrokken streep verdeelt een rijbaan in rijstroken. U mag niet over deze strepen rijden. Ligt er naast een doorgetrokken streep een onderbroken streep? Dan mag u over de strepen rijden als de onderbroken streep aan uw kant ligt.

De 'nieuwe' strepen op de weg geven tevens aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden, vandaar dat ze nog wel eens als verwarrend worden beschouwd. Vanaf 2015 moeten alle wegen voorzien zijn van nieuwe strepen, waarbij geldt:
- dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur (km/uur);
- dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 km/uur;
geen middenstreep: 80 km/uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 km/uur.

Toegevoegd na 1 minuut:
In jouw voorbeeld (onderbroken strepen) mag je dus wel inhalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook dat zijn onderbroken strepen. Dus je mag er inhalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wel nog iets om rekening mee te houden: als de strepen lang zijn en ruimte ertussen (in de lengte) kleiner is dan de strepen zelf, houdt dat in dat het afgeraden wordt om in te halen. Het mag in principe wel.