Hoe kan ik mijn vermoeidheid verminderen (behalve slapen)?

Zolang ik mij kan herinneren ben ik al moe, sinds ik kind was. Een enkele keer ben ik wel fit, maar dat is gauw weer over. Ik ben getest op bloedarmoede en dergelijke, maar dat is het niet. Het kan volgens de dok ook te maken hebben met hooggevoeligheid (ik scoor 100 procent op de test hiervoor).

Ik ben moe van de moeheid. Kan minder suiker eten helpen?

12 jaar geleden
in: Psyche
2.1K

Antwoorden (10)

Als je suiker eet, bijvoorbeeld een reep chocola of een stuk taart, levert dat een korte energiepiek op, die misschien een kwartiertje duurt, soms nog korter. De oorzaak van die suikerpiek is dat geraffineerde suiker kort na het eten ervan in je bloed terechtkomt. De bloedsuikerspiegel stijgt tijdelijk heel snel, wat een extra energiek gevoel geeft. Dit in tegenstelling tot complexe koolhydraten zoals in volkoren producten: deze koolhydraten worden langzaam verteerd, waardoor de energie veel gelijkmatiger in je bloed terechtkomt en geen enorme piek oplevert.

Door geen geraffineerde suiker te eten, heb je geen last meer van de bijbehorende suikerdips. Je zult je veel constanter energiek voelen.

Lees ook dit maar eens door als je tijd hebt:
http://www.skepsis.nl/suiker.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan een reden zijn! +
Hier staan wat tips

http://www.gezondenzo.net/constant-moe-zijn-3-tips-tegen-een-moe-gevoel/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens minder koolhydraten te eten. hier wordt je heel moe van. Als je dit schrapt van je menu maar wel voldoende blijft eten dan voel je je misschien beter. Probeer ook E nummers te vermijden. Er kunnen nummers zijn die van hele slechte invloed zijn. Helemaal E Nummer vrij kan niet maar je kan het wel testen. Verder is regelmaat belangrijk. Niet altijd lost slapen je vermoeidheid op. Misschien heb jij aan 7 uur slaap genoeg en voel je je fit. Slaap ook neit uit hier wordt je nog moei-er van. Is je schildklier goed? en ja probeer verder veel groente en fruit te eten. Water drinken geeft ook energie. Als ik een tijdje weinig drink merk ik een bepaalde loomheid op. Dan weer even structureel meer water drinken en ik voel mij zo fitter worden. ik sta ook frisser op terwijl ik echt geen ochtendmesn ben. Als je hier neit uitkomt kan je ook is een natuurarts raadplegen. Ik heb hier veel baad bij gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Cryofiel
12 jaar geleden
Waarom nou juist die stoffen mijden die zijn getest, en die ongevaarlijk bleken te zijn? Waarom zou je dan weer wel stoffen mogen nemen die alleen maar zijn toegestaan omdat ze nooit zo uitvoerig zijn getest als die E-stoffen, maar die subiet zouden afgekeurd als ze dezelfde testen zouden moeten ondergaan? En waarom zou je citroenzuur, vitamine C en zuurstof moeten mijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg die min dan ook uit mensen!
Je verdient een plus!
Ik wordt zelf ook altijd moe van mezelf als ik te lang in bed blijf liggen. Heb ik geslapen en wordt ik wakker (al is dat om 5 uur) dan kan ik het beste uit bed gaan, ga ik weer in bed dan ben ik de rest van de dag gewoon moe.
Heb zelf ook een tijd lang water gedronken onder de douche (veel water) (nee, echt heel veel water) (ja ongeveer 1 liter), dat brengt de stofwisseling snel op gang, afvalstoffen worden snel weggespoeld en je voelt je langer fris (wakker).
Hooggevoeligheid kan energie vreten. Niet alleen van lichamelijke inspanning word je moe, ook van geestelijke.
Bij hooggevoeligheid komen er vele prikkels bewust binnen en dat kost energie.
Wat info over HSP:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon

Minder suiker en koolhydraten eten kan helpen, evenals het drinken van water.
Maar hooggevoeligheid verdwijnt daar natuurlijk niet mee, daar moet je mee leren omgaan.
Wat ideeën daarvoor vind je in onderstaande link:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/43467-beter-omgaan-met-hoogsensitiviteit.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice!!! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx.
Ik heb zelf ook hsp. Je bent dan gewoon wat sneller moe. Vooral als je op een dag veel indrukken doet. Ik zelf lig dan ook altijd rond 22:00 in mijn bed. Op die manier kom je ook tot rust.

Ik merk dat als ik te veel TV kijk dat dit mn ook niet goed doet als iemand met hsp. Het is gewoon te druk de beelden en kan je ook vermoeien.

Verder heb je multivitaminen van Supradyn (http://www.supradyn.nl/vitaminen) dit geeft je extra energie.

Probeer je balans te zoeken tussen actief zijn en rust nemen. Ze zeggen dat elke persoon met HSP 1 keer in de week ongeveer 4 uur even rust en je zelf verwennen om je op te laden. Als het medicijnen waren had je het ook gedaan dus waarom dit niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word ook moe van mezelf. Dit is lastig en vervelend.

Ik heb ook wel een periode geen suiker gegeten, en ik voelde me daar een stuk beter door. Ik zou dan wel voor zo min mogelijk suiker gaan.
Ik heb het hypoglycemie-dieet gedaan (zie link)
Als je moe bent, kan je je beter voelen als je suikerspiegel niet te veel schommelt.

Het sleutelwoord voor mij is 'balans'. Niet te veel doen op een dag, maar ook niet te weinig! Ik kan soms dagen op de bank zitten, omdat ik zo moe ben, maar daar knap je niet van op. Probeer toch af en toe even wat te doen. Een korte wandeling, even iets opruimen, doe soms iets nuttigs en soms iets leuks voor jezelf.
Als je dan wat gedaan hebt, dan zit je daarna lekkerder.

Wat kan helpen is plannen. Gewoon van te voren opschrijven wat je die dag wilt doen. En als er dan wat bij komt, moet je iets anders schrappen.
Mij helpt het zo'n lijstje af te werken, het geeft me wat structuur.
Plan in het begin niet te veel dingen, de dag is om voor je weet.
Schrijf alles op, bijvoorbeeld
- douchen
- ontbijt
- even opruimen
- internetten
- lunch
- kleine wandeling
etc etc.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bekend verhaal, bij mij hebben ze er ziekte van pfeiffer van gemaakt maar dan een zusje ervan die niet besmettelijk is.

het is logisch dat je uitgeput raakt van zintuigen die overuren draaien en impulsen opnemen uit de omgeving die er met geweld inklappen. het is immers niet te filteren dus ze werken continu op stand 'high speed'

wat voor mij helpt is indrukken voor jezelf beperking (heb mijn inrichting er zelfs op aan gepast) heb nee leren zeggen (een keer niet naar een verjaardag ook al vind ik het nog zo gezellig maar heb minimaal 2 dagen nodig om bij te komen)

en jezelf ook rust geven! eis tijd voor jezelf en gun het jezelf ook als er nog dingen op je liggen te wachten dus.

maak een wandelingetje, trek je terug met een goed boek en vind het niet erg als je in slaap valt. (het advies is niet voor niets gewoon lekker een dutje te doen als je hier behoefte aan hebt)

stel geen hoge eisen aan jezelf maar geef je grenzen aan naar anderen. het is moeilijk, maar voor een ander leven en jezelf voorbij lopen werkt niet (spreek uit ervaring, hiermee loop je een kans op een dikke burnout, en dan MOET je wel)

zelf zeg ik dat mijn 'parameter' even tijd nodig heeft om te zakken door me dus even af te sluiten van de omgeving, of een omgeving op te zoeken waar ik me prettig in voel (natuur, het park hier, aan het water, een suf kaartspel op de computer, alles wat niet veel prikkels geeft en waarbij je niet echt hoeft na te denken dus)

suiker maakt bij mij geen verschil, ik wordt er niet meer moe van. (gelukkig maar, want ik ben echt een snaaikont!)

hooggevoeligheid heeft met impulsen te maken die knalhard binnenkomen. suiker geeft juist energie. (maar teveel is niet goed natuurlijk)

verder komt hooggevoeligheid vaak niet alleen. zelf ben ik ook HSP maar ook ADD-er.
misschien dat jij hier ook wat in herkent van jezelf?

http://www.levente.nl/Levente%202009/kenmerkenADD.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, ik herken er behoorlijk wat van ;-)) +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
=proest= #jongens!!!! mag ik de labels met ADD erop eventjes? ik heb er hier weer 1 hoor!!!#
:OP iedereen zal wat,... en soms zelf heel veel herkennen webske dus raak niet in paniek, het labeltje moet je VERDIENEN!! (haha) je hebt herkennen en herkennen natuurlijk.
in de zin van 24/7 er last van hebben ipv van nu en dan, er zelf geen grip op kunnen krijgen wat je ook doet en probeert, maar het toch een impact op alles heeft wat je doet en het je belemmert in je doen en laten. dit zijn de ADDertjes onder het gras en zullen zeker 'wat' herkennen :)) (mocht ik nu depri klinken en/of ADD een verschikking..... dat is niet mijn beleving!!!) thanx voer de ploes :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb die lijst maar even als scorelijst gezien. Ik geef mezelf +1 geef voor elk kenmerk waaraan ik helemaal voldoe
+0,5 voor elk kenmerk waar ik redelijk aan voldoe
0 voor elk kenmerk waar ik niet aan voldoe
--1 voor elk kenmerk waarbij ik aan het tegendeel voldoe Dan kom ik op 19 punten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb geen label ADD.... ga um ook niet halen, totaaaaal zinloos hihi. Ik kom op 20+ Cryo, lekker meeeeeheeeer nanadenaaaaana ;-)))))))))))))))))))))))))))
Cryofiel
12 jaar geleden
Wááááát??? Je gaat me toch niet vertellen dat ik normáál ben??? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps....sorryyyyyyyy, ik wou je niet beledigen ;-))))))))
Cryofiel
12 jaar geleden
Nou, na het lezen van jouw reactie kan mijn avond niet meer heel. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HAHAHAHAHA, stelletje mafkezen zijn jullie zeg! :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(moest ff een paar keer opnieuw tellen.... hoe kan het anders??? haha, maar kom zelf over de 30)
Cryofiel
12 jaar geleden
Himmelhoch jauchzend, zu Tode betrübt... Bij je eerste reactie voelde ik me gevleid - ik dacht dat ik toch niet normaal was. De vreugde duurde kort: je tweede reactie smeet me tot aan mijn schouders in de modder. Ik blijk toch heel normaal te zijn. WendyH en jij spannen samen tegen een arm, heel normaal sneeuwpopje. Snik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet geteld woehaaaaahahahahaha.
Maar alsnog en ik kan me in allemaal vinden -1.....
Gloeps...... ik ben er kkkkapot van!!!!!
Wat heb ik nou eigenlijk dan?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als troost bedoeld Huilofiel: wát is dat: "normaal"?????
Voel je maar lekker gevleid hoor, normaal bestaat niet. Idée Fixe.... Idéfix (óók wit, net als jij).... :-)))))))))))))))))))))
Cryofiel
12 jaar geleden
Huilofiel... die is nieuw... Wel origineel, trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi, het spijt me crydoll...... mijn welgelogen excuus!!!

maareh niet teveel brullen want dan smelt je gezicht weg.. (als de wortel van je neus valt is het dus code rood hé, niet vergeten!) soms komt het gewoon snoeihard aan die feiten, maar er is vast hulp te vinden met het accepteren hiervan.
alhoewel ........volgens mij ben je een zeldzaamheid als normaal persoon zijnde, áls je al niet een een met uitstervend bedreigd soort bent. ((((wat een raar gedoe! ik dacht dat sneeuwpoppen 'cool' waren?))))) en voor jou wendy ga ik een kleurendoofheidstest zoeken. Idefix is wit mét zwart heel foestallig. (of zie ik het nu zelf heel zwart/wit allemaal??)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: ;-)))
@ Euc: Idéfix is WIT (met een béétje zwart aan uiteinde van staart en oortjes). Maar heej, nobody's perfect hahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niemand is perfect idd.
tegen mij riepen ze weleens dat ik niemand was. ben ik dan toch ooit eens ergens perfect geweest zonder dat ik het wist? HAHAHAHA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Begin om jezelf te dwingen om op te staan op een bepaald moment. Als het mogelijk is een vaste tijd.
Neem een ontbijt en bakkie koffie of thee.
Daarna mag je iets doen wat je leuk vind, geeft energie.
Wissel het af met iets wat je niet leuk vind, want dan voel je opeens je vermoeidheid.
Blijf deze wisseling de hele dag volhouden.
Ga overdag als het even kan niet slapen, dan slaap je 's nachts dieper en rust je beter uit.
Ook een simpele wandeling geeft energie, het hoeft niet ver te zijn, maar probeer je grenzen te verleggen door iedere dag iets verder te gaan, maar bedenk wel dat je ook terug moet.
Weet niet hoe oud je ben en in welke werkkring, want soms een andere werkkring zoeken doet wonderen.
Er is misschien weer een grote uitdaging en ik kan je verzekeren: Dat geeft enorm veel energie.

Toegevoegd na 13 minuten:
Natuurlijk moet je niet je lichaam uitputten en zelf duidelijk je grenzen voelen en aangeven naar anderen.
Alleen door proberen je grenzen te verleggen kun je misschien weer meer energie opdoen, zodat je een andere keer iets wat langer volhoud.
Maar als je de grens te ver leg, zul je 2 stapjes terug moeten om weer vooruit te komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Hoi, bedankt voor je tips. Daar kan ik wel wat mee. Ik ben nu 34 en mijn werkkring komt me de keel uit. Niet de collega's, maar de organisatie. Solliciteren gaat helaas moeizaam. Maar door die werkkring ben ik ook erg moe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog misschien kleine tip: Stel jezelf een doel, maar verdeel die in kleine stapjes, zodat je eigenlijk zeker weet dat je dat stapje behaald. Als je die kleine stap behaald heb, geeft dit een kick--dus energie--
Je mag dus een doel hebben om dat over een half jaar bereikt te hebben, maar maak er 12 kleine stapjes of nog meer van.
Succes
Mijn antwoord hoeft eigenlijk niet vreselijk veel woorden te bevatten.
Als hooggevoelig persoon heb je meer tijd nodig alle indrukken te verwerken. Dit kost meer energie, omdat je ervaringen veel intensiever voelt dan anderen.
Dus je vermoeidheid is te verklaren.

Mijn advies:
Vitamine B complex: http://www.mannen-gezondheid.com/vitamine-B.html

Magnesium tabletten:http://www.bloem.net/magnesiumbalans

Hopelijk kan je hier wat mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook nog zo zijn dat je vaak in een omgeving verkeert waar de hoeveelheid (gepulste) straling te hoog is.
Ik ben niet hooggevoelig maar ik wordt wel doodmoe van een dect telefoon bijvoorbeeld in mijn directe nabijheid.
Je zou eens kunnen kijken op de site van stichtingEHS.nl hier staan de verschillende symptomen welke veroorzaakt kunnen worden door deze straling (overigens ook andere draadloze apparaten kunnen hiervoor zorgen; mobieltjes, draadloos internet, printers, babyfoons, alarminstallaties, of een gsm - of umts mast op 300 meter)

Zorg in voor een goede nachtrust zonder deze draadloze zaken, zodat je lichaam in ieder geval 's nachts weer kan herstellen en tot rust kan komen.

De digitaal gepulste straling is een behoorlijke stressor.