De kat van mijn vriend is nu 14 en heeft een 'eetprobleem', wat te doen? Zie uitleg

Droge brokjes krijgt ze niet goed weg, en als we die geven wordt ze mager. We doen er water op en dan gaat het beter, maar lekker vindt ze het niet echt. Natvoer (blikje) is ze dol op, maar daar moet ze regelmatig van kotsen en krijgt ze diarree.

Wat nu?

12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (8)

Eetproblemen op latere leeftijd hebben meestal een medische oorzaak. Ga naar de dierenarts, en laat hem goed onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de dierenarts met de kat want ik denk eerder dat het een medisch probleem is.
Het zou kunnen dat het gebit van de kat schoongemaakt moet worden en of dat er kiezen getrokken moeten worden.

Ook zou het kunnen dat er urine en of bloed afgenomen moet worden voor onderzoek als er met het gebit niets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem even contact op met de dierenarts. Jullie kat is vast niet de eerste met dit probleem. Er zal dus ongetwijfeld aangepast voer verkrijgbaar zijn voor katten op leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan proberen om de brokjes en het blikje door elkaar te mengen..
Zoals je zei de brokjes met (warm) water beetje zacht laten worden en er dan wat blikvoer doorheen mengen..

En als jullie er toch niet uitkomen, is het wellicht verstandig een dierenarts te raadplegen.

Veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze moet kotsen van blikvoer zal komen doordat ze het zooo lekker vind dat ze het veel te snel naar binnen schranst,het komt er dan snel weer uit,doet mijn hond als die blikvoer te pakken heeft van de kat ook,even lekker snel pikken voordat ik het merk en hup kotsen daarna.
je zou dit per keer een heel klein beetje kunnen geven zodat ze niet alles in 1 keer naar binnen propt of anders ipv. blikvoer vers vlees halen speciaal voor dieren,heb je ook in diepvriesvoer.
Dat is misch. beter als de kat ook chronisch diaree heeft en vind een kat lekkerder dan droge brokjes. overigens met blikvoer,koop wel een goed merk(en senior) dan bevat het de juiste voedingsstoffen en niet super veel zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Ja, ze schrokt het in no-time naar binnen en als je het blikje openmaakt begint ze tegen je been op te rijden zo'n beetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
herkende hetzelde gedrag bij mijn hond. onze katten kregen vroeger alleen droge brokjes,die moesten ze ook niet meer na een tijdje en aangezien ik het niet de hele dag kon laten staan ivm. de hond zijn we natvoer gaan kopen.hun kotsten het ook in het begin uit omdat het nieuw was en dus heerlijk,denk dat als je het in kleine beetjes geeft het goed komt,ze begint het dan ook gewoon lekker te vinden en zal zich minder gulzig erop storten.zou dit eerst proberen voor je meteen naar de dierenarts stapt.
Oudere dieren hebben vaak wat extra ondersteuning nodig. Een goede basis wordt gelegd door uw kat een speciaal seniorenvoer te geven. Een dergelijk voer heeft een speciale samenstelling: naast een aangepast energie-gehalte heeft het een verhoogde verteerbaarheid en bovendien worden lever en nieren ontzien.

Een onderzoek bij de dierenarts is ook aan te raden als een kat mager wordt op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is 14 en ze krijgt brokjes niet weg, maar geweekte brokjes en natvoer wel. Dit lijkt me een vrij duidelijke zaak. Ze heeft last van haar gebit en/of tandvlees.
Bijna alle katten krijgen op oudere leeftijd een slecht(-er) gebit. Ontstoken tandvlees en/of loszittende tanden kunnen enorm veel pijn doen. Een kat zal dit verder niet aangeven, maar het uit zich meestal alleen in slecht eetgedrag. Als je aan haar adem snuffelt, stinkt ze meestal dan ook enorm uit haar bekkie.
Even een afspraak maken bij de dierenarts voor een gebitscontrole. Er zal een grondige gebitsanering nodig zijn. Gezien haar leeftijd is het zeer aan te raden een pre-operatief bloedonderzoek te doen. Zo zal de dierenarts de narcose kunnen afstemmen op hoe haar organen op haar leeftijd nog functioneren.
Na een grondige sanering kan je dan het beste speciale tandenbrokken zoals Royal Canin Dental of Hills TD (erbij) gaan geven. Dit voorkomt dat ze dan binnen een paar jaar weer een slecht gebit heeft.
Houdt er wel rekening mee dat de kosten voor een gebitsanering enorm kunnen oplopen. Zeker een paar honderd euro. Als je eerst voor een gebitscontrole gaat, kan de dierenarts meestal wel een kostenindicatie maken, aan de hand van de verwachten hoeveelheid werk. Soms kost een gebit drie kwartier, dan weer anderhalf uur. Vooral afhankelijk van hoeveel er getrokken moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) Ga naar de dierenarts.
2) Mijn (kat's) ervaring is:
a) verlies van tanden waardoor harde brokje niet meer gegeten worden;
b) Nierproblemen, dat verklaart het overgeven en misschien ook de diarree.